Történelem egy reklámtárgyon



Századokkal repítettek vissza a gondolataim, amikor az IGC Global Promotions éves közgyűlésén a képen látható porcelán csészét kézbe vettem. Elcsodálkoztam azon, hogy a cégközpont a tulajdonosoknak ezzel a holland ajándéktárggyal kedveskedett, ami reklámajándékká az elegáns dobozára helyezett logóval avanzsált. A cég "hollandiságának” hangsúlyozása ezek szerint fontos a cégközpontnak és a Hong Kongban tartott közgyűlés helyszínére a csészén látható mintázat utal. És ez az, ami már történelem (vagy "gondolta  fene”:).
Az első kínai porcelánok kemény, mázas felülete, színeinek élénksége, a kobaltból készült festék vonalainak élessége annyira lenyűgözték az európaiakat, hogy a 17. században kínai porcelánt tartalmazó teljes hajórakományok tartottak Kínából Hollandia felé, dacolva a spanyolokkal, portugálokkal és a természettel.
Delphi kerámia
Valódi porcelánt Európában majd csak 1708-ban sikerült egy alkimistának előállítani Meissenben, így a hollandok a kínai porcelánt a flamand és az olasz cseréppel tudták összehasonlítani, és ebből az összehasonlításból a kínai áru került ki győztesen. 1640-re a porcelán elárasztotta Németalföldet, hiszen már a legközönségesebb házakban is számos porcelán volt található, amit a hajózási technikák megváltozásának köszönhettek. A kínai fazekasok - mint manapság a kínai éttermek-  tisztában voltak vele, hogy olyan árut kell gyártaniuk, ami eladható, tehát árujukat a külföldiek ízléséhez kell igazítaniuk. Például az 1620-as években a csing-töcseni fazekasok elkezdtek tulipánokat festeni, mert Európában dühöngött a tulipánmánia és ők azonnal alkalmazkodtak a piac igényeihez, pedig soha nem láttak tulipánt.
A hollandok annyira rajongtak a fehér alapon kék mintás porcelánért, hogy egyre nagyobb lett a  kereslet, ami az árakat egyre magasabbra emelete, és amit már nem tudtak kielégíteni a kínai kereskedők.
Az ügyes delfti fazekasok ugyan nem tudták a kínai kék-fehér porcelán minőségét reprodukálni, de a tűrhető utánzatokat elérhető áron kínálták. A kobaltos kék szín a kínaiság leheletét árasztotta, a mintázat pedig olyan volt, amit az emberek kínainak gondoltak. A delfti fajansz karrierjét mi sem jelzi jobban, hogy míg Angliában a porcelán neve china, addig Írországban delph.
És itt ez a csésze, amire a tipikus szélmalom kobaltkék színnel van festve, így emlékeztetve a hollandok vállalkozó szellemére, hajózási technika révén a tengeri kereskedelemben betöltött úttörő szerepére.
Köszönjük szépen, már csak azt kellene kitalálni, hogy mit is igyunk belőle.

Kerámia és porcelán csészék és bögrék kínálatunkban.

Forrás:
Timothy Brook: Vermeer kalapja
CollectorS Guide to Antiques
5.0 átlag 1021 vélemény alapján
5.0 átlag
1021 vélemény alapján
100% magyar családi vállalat
100% magyar
családi vállalat
Tanúsított termékkínálat
Tanúsított
termékkínálat
ISO 9001:2015 2003 óta
ISO 9001:2015
2003 óta
Emissziómentes irodaépület
Emissziómentes
irodaépület


Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kérd hírlevelünket, hogy ne maradj le egyetlen akciónkról sem!
Értékelés
Kedvencek
Bejelentkezés
Kosár
Bejelentkezés
Partnereink 5* átlaggal értékeltek minket Google-ön, Facebook-on és Trustindexen: megbízhatóság, segítőkészség, gyorsaság
1991 óta stabilan fejlődő magyar családi vállalkozás 8.000 m2-es központban, saját raktárral és emblémázóüzemmel
Termékeink megfelelnek az uniós előírásoknak, tanúsítványainak: RoHS, REACH, WEEE, EN 471
2003 óta folyamatosan megfelelünk az ISO 9001:2015 szabványnak, erősítve minőség iránti elköteleződésünket
8.000 m2-es épületünkben geotermikus hűtés-fűtés, takarékos világítás, környezetkímélő folyamatok, járműveink alacsony kibocsátásúak.
PHP: 0,334s | SQL: 0,037s | 2025-09-08 18:38:17 | 
xs
sm
md
lg
xl
xxl