Retró vs. vintage2020-01-17
A reklámajándékos cégek kínálata - a katalógusok éves kibocsátása miatt - mindig kis késéssel követi az aktuális trendeket, emiatt a szalmaláng módjára elhamvadó stílusok és termékek többnyire be sem kerülnek a kínálatunkba. A reklámajándék piac másik sajátossága, hogy azok a standard ízlést kielégítő termékek jól eladhatóak (azaz nagy mennyiségben és sok vevőnek), amelyek nem megosztóak. Ennek oka, hogy a promóciós- és prémium ajándékról általában csoportdöntés születik, illetve az ajándékozottak köre sem homogén, tehát a kapói oldal miatt sem lehet extravagáns irányba elmenni.
A vintage és a retró stílus azonban már évek óta stabilan tartja a pozícióját, ezért vesztegethetünk rá pár szót ezen a fórumon is. Nézzük, mit is jelentenek ezek a szavak, stílusok, hogyan használhatjuk ezeket a termékeket reklámhordozóként.
A
vintage (e. vintázs/vintidzs) szó eredetileg elsősorban a borászatban és a
fotográfia területén használatos szakkifejezés volt. A fotótörténelemben
vintázs kópiának ("vintage copy”/”vintage print”) nevezték az első kópiát.
Szigorúan véve ez a meghatározás az eredeti negatívról készült másolat, amely a
felvétellel nagyjából egy időben készült és a művész ellenjegyezte szignóval
vagy pecséttel. Az öltözködésben az 1920 és 1975 közötti öltözködési stílusok mindegyikét
vintage-nek nevezhetjük. Nem összekeverendő a retró stílussal, mely körülbelül
az 1975-1990-es évek öltözékeit jelenti. A vintage időszak ennél régebbi,
sokkal nemesebb, ritkább, épp ezért értékesebb ruhadarabok gyűjtőneve. Főbb
színei a púder- és cukorkaszínek, valamint a fekete és a fehér. Kedvelt anyagai
a csipke, selyem , bársony, damaszt, szatén és a tüll. A második világháború után megjelennek a
műanyagok, vagyis a szintetikus szálak, először a nejlon harisnya kerül be a
divatba, majd az 60-as évektől megkezdődik a műanyagok használata az
öltözéktervezésben is. Az textilek mintái eltérőek lehetnek, mivel az évek
során rengeteg művészeti irányzat váltotta egymást. (Forrás: Wikipedia)
Stílusízelítő betűtípus, ha a vintage-t szeretnénk képbe hozni:
BauhausBroadway
Retró
stílus esetében az ordító narancssárga geometrikus formák jellemzőek, a 70-es években megjelenik a meggypiros,
a türkiz,
a kivi-zöld.
A geometrikus formák mellett jellemző a retróra a leegyszerűsített virágminta
és az indamotívumok
is: tapétán, függönyön, bögrén, ruhán stb. Bármilyen is a minta: legyen hatalmas és feltűnő. A nyolcvanas években a
divat sokat változott, de megmaradt a harsányság és a neon színek kerültek
előtérbe: a neonszínű cipőfűző, szmájlis
póló, pop-up kitűzők. (Forrás: http://retro-vintage.hu)
Betűtípus példa a retróra:Magneto
Harlow Solid Italic
Retró termékekre példák: itt - ott - emitt - és amott